Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Łosiowie w ramach interwencji 14.1 Doskonalenie zawodowe rolników objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 organizuje cykl szkoleń dla ostatecznych odbiorców na obszarze województwa opolskiego.
Aktualizacja – 16.12.2024
Z przyczyn niezależnych obecnie nie prowadzimy zapisów na szkolenie nr 6, tj.:
Zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi takimi jak: woda, gleba, powietrze, klimat w kontekście wdrażania Interwencji PS WRP na lata 2023-2027 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu”.
Informacja dotycząca szkolenia nr 6 zostanie udostępniona na stronie internetowej w późniejszym terminie.
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
Celem szkoleń jest zapewnienie przepływu wiedzy i informacji w zakresie rozwoju gospodarstw rolnych poprzez realizację szkoleń podstawowych.
Tematy szkoleń w ramach operacji, realizowanej w 6 etapach, w latach 2024-2029:
Zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi takimi jak: woda, gleba, powietrze, klimat w kontekście wdrażania Interwencji PS WRP na lata 2023-2027 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu”
- Normy i wymogi warunkowości
- Ekoschematy – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt
- Ekoschemat – Dobrostan zwierząt
- Współpraca rolników
- Zakwaszanie i wapnowanie gleb
- Zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi takimi jak: woda, gleba, powietrze, klimat w kontekście wdrażania Interwencji PS WRP na lata 2023-2027 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu”
Rodzaj szkolenia:
stacjonarne oraz on-line*
Liczba dni szkoleń:
jednodniowe oraz dwudniowe* szkolenia, gdzie pierwszy dzień szkolenia realizowany jest w formie webinaria, drugi dzień szkolenia to wyjazd do gospodarstwa rolnego
*(dot. tematu ZRÓWNOWAŻONE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI NATURALNYMI takimi jak: WODA, GLEBA, POWIETRZE, KLIMAT w kontekście wdrażania Interwencji PS WPR na lata 2023-2027 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu”)
Zasięg terytorialny szkolenia:
ogólnopolski, szkolenia dostępne będą dla ostatecznych odbiorców szkoleń na obszarze poszczególnych województw
Harmonogram szkoleń będzie udostępniany na 5 dni przez rozpoczęciem poszczególnych szkoleń.
Odbiorcami szkoleń mogą być:
- rolnicy
- młodzi rolnicy
- małżonkowie rolników
- domownicy rolników
- osoby zatrudnione w rolnictwie
W trakcie szkolenia uczestnicy będą mieli zapewnione:
- przekaz wiedzy merytorycznej
- materiały szkoleniowe (broszury, teczka, długopis, notes)
- wyżywienie (obiad oraz przerwy kawowe)
W przypadku zainteresowania udziałem w szkoleniach prosimy o kontakt telefoniczny lub e-mailowy z doradcami powiatowych ośrodków doradztwa rolniczego.
Udział w szkoleniach jest bezpłatny.
Ramowe programy szkoleń, w tym metoda pracy i liczba godzin zajęć:
(w ramach interwencji I.14.1 Doskonalenie zawodowe rolników moduł 1 Szkolenia podstawowe dla rolników (I 14.1.1), o której mowa w Planie Strategicznym w WPR na lata 2023-2027)
|
EKOSCHEMATY – wymogi i płatności w realizacji praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt
|
|
Wykład – 4 godz.
- Wprowadzenie:
Ekoschematy – narzędzie Zielonej Architektury WPR 2023-2027, nowy rodzaj dobrowolnych dla rolników płatności bezpośrednich,
- Informacja nt. poszczególnych ekoschematów:
- Obszary z roślinami miododajnymi,
- Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi,
- Retencjonowanie wody na trwałych użytkach zielonych,
- Dobrostan zwierząt,
- Prowadzenie produkcji roślinnej w systemie integrowanej produkcji roślin,
- Biologiczna ochrona upraw,
w tym:
-
- zapoznanie z normami i wymogami warunkowości, powiązanymi z danym ekoschematem,
- zapoznanie z wszystkimi wymogami danego ekoschematu,
- praktyczne aspekty związane z realizacją ekoschematów, wskazanie przykładów możliwej realizacji kilku ekoschematów w ramach jednego gospodarstwa, a także możliwości łączenia ich na tej samej powierzchni (działce rolnej),
- pozytywny wpływ poszczególnych praktyk na rzecz klimatu i środowisk
|
|
Zajęcia warsztatowe – 1 godz.
3. „Ekoschematy – Kalkulator potencjalnych korzyści” (przedstawienie uczestnikom przykładu wyliczeń dla 1 lub 2 gospodarstw).
|
|
Łączna liczba godzin zajęć – 5 godz.
|
|
EKOSCHEMAT – DOBROSTAN ZWIERZĄT
|
|
Wykład – 30 min.
Wprowadzenie do ekoschematu – Dobrostan zwierząt – ogólne informacje o ekoschemacie:
- krótki opis interwencji,
- cele interwencji,
- system punktowy i system kompleksowy.
|
|
Wykład – 30 min.
Warunki kwalifikowalności do ekoschematu – Dobrostan zwierząt.
|
|
Wykład – 1 godz. 30 min.
Wymogi dla gatunków zwierząt/grup technologicznych w systemie punktowym:
- lochy,
- tuczniki,
- krowy mleczne,
- krowy mamki,
- opasy.
Zasady punktowania praktyk dobrostanowych i zależność między liczbą punktów a wysokością płatności.
Forma i wysokość wsparcia.
Praktyczne przykłady realizacji praktyk z zakresu ekoschematu – Dobrostan zwierząt a pozytywny wpływ praktyk na rzecz klimatu i środowiska.
|
|
Wykład – 1 godz. 30 min.
Wymogi dla gatunków zwierząt/grup technologicznych w systemie kompleksowym:
- owce,
- kury nioski,
- kurczęta brojlery,
- indyki utrzymywane z przeznaczeniem na produkcję mięsa,
- konie,
- kozy.
Forma i wysokość wsparcia.
Praktyczne przykłady realizacji praktyk z zakresu ekoschematu – Dobrostan zwierząt a pozytywny wpływ praktyk na rzecz klimatu i środowiska.
|
|
Wykład – 30 min.
Zwierzęta utrzymywane zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym w ekoschemacie – Dobrostan zwierząt.
|
|
Wykład – 15 min.
Plan poprawy dobrostanu – informacje ogólne.
|
|
Wykład – 15 min.
Komplementarność z innymi interwencjami w ramach filara I i II PS WPR 2023-2027.
|
|
Łączna liczba godzin zajęć – 5 godz.
|
|
NORMY I WYMOGI WARUNKOWOŚCI
|
|
Wykład – 30 min.
Normy i wymogi warunkowości w latach 2023-2027 – wprowadzenie:
- cel warunkowości,
- podstawa przyznania płatności,
- pozytywny wpływ na klimat i środowisko, zdrowie publiczne i zdrowie roślin, dobrostan zwierząt,
- warunki i sankcje
|
|
Wykład – 2 godz. 30 min.
Normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska – GAEC:
- omówienie celu i zakresu poszczególnych norm, ze szczególnym uwzględnieniem „nowych” norm,
- wskazanie adresata norm,
- derogacje dla rolników na rok 2023 – na czym polegają, co oznaczają dla rolnika, do kiedy obowiązują,
- przedstawienie praktycznych przykładów możliwości realizacji w zakresie norm, m.in. GAEC 7, GAEC 8, GAEC 6.
|
|
Wykład – 1 godz.
Wymogi z zakresu zarządzania SMR:
- omówienie obowiązujących SMR, w tym w szczególności „nowych” SMR.
|
|
Łączna liczba godzin zajęć – 4 godz.
|
|
WSPÓŁPRACA ROLNIKÓW Szkolenia ze współpracy rolników opartej na formalnych strukturach typu: spółki, spółdzielnie, posiadającymi status organizacji producentów lub grup producentów rolnych, w tym możliwości uzyskania wsparcia przez te podmioty w ramach PS WPR
|
|
Wykład – 45 min.
- Wspólne działanie rolników szansą na podniesienie efektywności gospodarstwa.
- Możliwe formy wspólnego działania rolników.
- Podstawy tworzenia i funkcjonowania:
spółdzielni, spółdzielni rolników, zrzeszenia/stowarzyszenia, spółek handlowych.
|
|
Wykład – 45 min.
Krok po kroku – jak uzyskać status grupy producentów rolnych lub organizacji producentów.
|
|
Wykład – 1 godz.
Współpraca w procesie produkcyjnym:
- ujednolicenie zasad produkcji i podnoszenie jakości produkowanych produktów, stosowanie jednolitego materiału genetycznego do siewu,
- tworzenie wspólnego zaplecza produkcyjnego – odpowiedzialne nim zarządzanie, zobowiązania, współodpowiedzialność, zasady użytkowania przechowywania, konserwacji.
- Wspólna sprzedaż
- zasady przewag rynkowych, jakie daje wspólne funkcjonowanie producentów, w tym mechanizmy rynkowe skierowane wyłącznie do zorganizowanych producentów (np.: większa pozycja negocjacyjna, zwolnienie z części unijnych przepisów: negocjacje cen, mechanizmy przewidziane w przepisów krajowych: zwolnienia podatkowe, itp.).
Wspólne zakupy
-
- zasady przewag rynkowych jakie daje wspólne funkcjonowanie producentów (np. niższe ceny przy większym wolumenie zakupów maszyn, środków do produkcji, energii, itp.).
- Spółdzielnie energetyczne.
|
|
Wykład – 30 min.
Możliwość uzyskania przez grupy producentów rolnych i organizacje producentów wsparcia w ramach różnych interwencji PS WPR.
|
|
Wykład – 2 godz.
Praktyczne aspekty współdziałania rolników (przykłady):
- zaprezentowanie działających grup producentów i organizacji producentów, które realizują swoje cele i odnoszą sukcesy,
- spotkanie z ekspertami zajmującymi się tworzeniem i funkcjonowaniem grup producentów i organizacji producentów – omówienie doświadczeń, sukcesów – co się udało, problemów – z czym się mierzymy, jak ich unikać, jak przygotować dobry plan biznesowy, aby grupy i organizacje funkcjonowały wiele lat.
|
|
Dyskusja – 30 min.
|
|
Łączna liczba godzin zajęć – 6 godz. 30 min.
|
|
ZAKWASZENIE I WAPNOWANIE GLEB
|
|
Wykład – 10 min.
Wstęp:
- rodzaje gleb w Polsce a ich tendencje do zakwaszania,
- stan zakwaszenia gleb w Polsce (lokalny stan zakwaszenia na tle kraju).
|
|
Wykład – 40 min.
Przyczyny i skutki zakwaszenia gleb:
- źródła zakwaszenia gleb (antropogeniczne, naturalne),
- wpływ odczynu gleby na właściwości gleb (fizyczne, biologiczne i chemiczne),
- wrażliwość roślin uprawnych na niskie pH gleby, tolerancja odmian na zakwaszenie gleby),
- wpływ pH na przyswajanie składników pokarmowych.
|
|
Wykład – 1 godz. 40 min.
Wapnowanie jako narzędzie zarządzania glebami kwaśnymi:
- Formalne podstawy wapnowania.
- Środki do odkwaszania gleby, w tym regulacje. Formy środków odkwaszających: tlenkowe, węglanowe, mieszane i krzemianowe. Postać środków do odkwaszania.
- Nowe zasady ustalania dawek CaO oraz CaO i MgO, wapnowanie i stosowanie magnezu.
- Technologie wapnowania gleb i użytków rolniczych (terminy wapnowania, miejsce w płodozmianie, wapnowanie w różnych systemach uprawy: tech. bezorkowe, orkowe).
- Powiązanie wapnowania ze stosowaniem nawozów organicznych, naturalnych, mineralnych.
- Sprzęt i technika wapnowania (w tym wykorzystanie rolnictwa precyzyjnego, rodzaje rozsiewaczy do wapna).
- Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas wapnowania.
|
|
Wykład – 30 min.
Wsparcie finansowe wapnowania (Ekoschemat – rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami pokarmowymi, ewentualnie inne aktualnie dostępne źródła wsparcia)
|
|
Wykład z zajęciami warsztatowymi – 1 godz.
- Instrukcja pobieranie próbek gleby.
- Prezentacja filmu instruktażowego (Jak prawidłowo przygotować i oznaczyć próbki do analizy – OSChR Lublin).
- Metody badań i oceny stanu zakwaszenia prób glebowych (w tym zakres działań i zasady funkcjonowania Okręgowych Stacji Chemiczno-Rolniczych).
- Analiza wyników próbek gleby (praca na przykładach).
- Stosowanie dawek wapna przy różnym poziomie pH.
- Wyliczanie dawek wapna oraz składników pokarmowych dla wybranych gatunków roślin uprawnych (praca na przykładach).
- Przedstawienie narzędzia ułatwiającego ustalanie dawek wapna – np. INTER-NAW.
- Zajęcia warsztatowe – zajęcia z pobierania próbek przed obiektem szkoleniowym
|
|
Łączna liczba godzin zajęć – 4 godz.
|
|
ZRÓWNOWAŻONE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI NATURALNYMI takimi jak: WODA, GLEBA, POWIETRZE, KLIMAT w kontekście wdrażania Interwencji PS WPR na lata 2023-2027 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu” (zapisy obecnie wstrzymane z przyczyn niezależnych od Ośrodka)
|
|
Pierwszy dzień szkolenia
|
|
Webinarium – 2 godz.
Blok Woda
1. Racjonalne gospodarowanie wodą w gospodarstwie (retencjonowanie wody, agrotechnika w poprawie gospodarki wodnej, efektywność wykorzystania wody, retencjonowanie wody, odporność na suszę).
2. Inwestycje mające na celu poprawę gospodarowania wodą:
- pozyskiwanie, magazynowanie i zagospodarowanie wody deszczowej,
- powtórny obieg wody,
- oszczędne gospodarowanie wodą.
3. Z jakich interwencji PS WPR w tym obszarze można korzystać (I i II filar).
|
|
Webinarium – 3 godz.
Blok Gleba Inwestycje mające na celu:
a) ograniczenie zużycia środków ochrony roślin:
- precyzyjne stosowanie środków ochrony roślin (np. opryskiwacze sensorowe, recyrkulacyjne),
- mechaniczna lub biologiczna walka z chwastami lub szkodnikami (np. pielniki, urządzenia do mechanicznego niszczenia szkodników);
b) zwiększenie sekwestracji oraz bioróżnorodności gleby:
- uprawa gleby pasowa lub bezorkowa,
- ochrona gleby (np. ściółkowanie, siewniki do poplonów),
- utrzymanie zadrzewień śródpolnych, systemów rolno-leśnych oraz trwałych użytków zielonych;
c) techniki uprawy gleby, agregatowanie maszyn.
Z jakich interwencji PS WPR w tym obszarze można korzystać (I i II filar).
|
|
Webinarium – 2 godz.
Blok Powietrze
1. Zobowiązania Polski dot. zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
2. Inwestycje mające na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń:
- przechowywanie nawozów naturalnych lub kiszonek,
- systemy oczyszczania powietrza z budynków inwentarskich,
- niskoemisyjne utrzymanie zwierząt gospodarskich (np. systemy zarządzania stadem, roboty do czyszczenia podłóg),
- zmniejszenie zużycia mineralnych nawozów azotowych przez ich efektywniejsze wykorzystanie, doglebowe techniki aplikacji nawozów naturalnych, aplikacja nawozów z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych.
3. Z jakich interwencji PS WPR w tym obszarze można korzystać (I i II filar)
|
|
Webinarium – 2 godz.
Blok Klimat
1. Wpływ zmian klimatu na rolnictwo, zobowiązania Polski dot. redukcji emisji gazów cieplarnianych z rolnictwa.
2. Inwestycje mające na celu adaptację do niekorzystnych warunków pogodowych:
a) w produkcji zwierzęcej:
- systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne dla zwierząt,
- wodopoje dla zwierząt,
b) w produkcji roślinnej:
- zwiększanie retencji wody glebowej poprzez bezorkowe systemy uprawy,
- wzmacnianie usług ekosystemowych poprzez zadarnienia, zadrzewienia,
- zwiększanie mikroretencji poprzez zagospodarowanie wody deszczowej,
- siatki przeciwgradowe.
3. Z jakich interwencji PS WPR w tym obszarze można korzystać (I i II filar)
|
|
Drugi dzień szkolenia
|
|
Wizyta w gospodarstwach rolnych – do 4 godz.
- Zapoznanie ostatecznych odbiorców z więcej niż jedną technologią środowiskowo-klimatyczną stosowaną w gospodarstwie rolnym w ramach różnych bloków tematycznych (woda, powietrze, gleba, klimat).
- Omówienie (a także w miarę możliwości zaprezentowanie jej pracy) sposobu działania danej maszyny/inwestycji/technologii i jej odziaływania na wybrane elementy środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze, klimat).
- Wyjaśnienie, przez przedstawiciela wizytowanego gospodarstwa, praktycznych aspektów/korzyści stosowania tej technologii.
|
Operacja opracowana przez Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
. Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027) – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa